Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 26. marraskuuta 2012

Opetussuunnitelma 2016 ja Medialukutaito

Uudesta opetussuunnitelmasta on nähtävillä luonnos, jota voi käydä Opetushallituksen sivuilla kommentoimassa. Mielenkiintoista luonnoksessa on

Monilukutaito

Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taitoja. Se liittyy kiinteästi ajattelutaitoihin ja kykyyn hankkia, muokata, tuottaa, esittää, arvioida ja arvottaa tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Tietoa voidaan tuottaa ja esittää sanallisten, kuvallisten, numeeristen tai muiden symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla. Monilukutaito kattaa erilaiset lukutaidot, esimerkiksi peruslukutaidon, kirjoitustaidon, matemaattisen lukutaidon, kuvanlukutaidon, medialukutaidon ja digitaalisen lukutaidon. Monilukutaitoon liittyy laaja tekstikäsitys, jonka mukaan viestit voivat olla muun muassa kirjoitettuja, puhuttuja, audiovisuaalisia, painettuja, analogisia tai digitaalisia.
Monilukutaitoa opiskellaan jatkumona koko perusopetuksen ajan osana kaikkien oppiaineiden opiskelua. Oppiminen etenee kielellisten, visuaalisten ja numeeristen perustaitojen hallinnasta kohti laaja-alaisia tekstien ymmärtämis- ja tuottamistaitoja. Monilukutaito kehittyy arkikielestä kohti eri tiedonalojen käsitteellisen kielen ja esitystapojen hallintaa. Monilukutaitoisuuden kehittyminen edellyttää rikasta tekstiympäristöä, sitä hyödyntävää pedagogiikkaa ja kunkin oppiaineen viestintäkäytänteiden opettamista
(Lainaus OPH:n sivuilta)

Lisäksi tulevan oppijan tulisi taitaa

Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen

Tieto- ja viestintäteknologia ja verkkoympäristöissä työskentely vaikuttavat ja tuovat uusia mahdollisuuksia ajatteluun ja oppimiseen. Uusi teknologia mahdollistaa oppilaan aktiivisen roolin vahvistamisen ja vuorovaikutteisten pedagogisten käytäntöjen kehittämisen.
Koulussa käytetään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa ja mediaa eri oppiaineissa ja kaikilla perusopetuksen vuosiluokilla. Niitä hyödynnetään vuorovaikutukseen, tiedon kanssa työskentelyyn ja uuden tiedon luomiseen sekä ongelmien ratkaisemiseen. Työskentelyn sisällöiksi valitaan oppilasta kiinnostavia haasteita ja ongelmia ja vahvistetaan oppimismotivaatiota, itseohjautuvuutta ja luovuutta.
Oppilas oppii tieto- ja viestintätekniikan ja verkkoviestinnän perustaidot. Häntä autetaan kehittämään verkkoviestinnän edellyttämiä käytännön työtaitoja sekä tiedon hankinnan, jäsentelyn, analysoinnin, uuden tiedon tuottamisen ja sähköisten palveluiden käyttämisen taitoja. Työssä opitaan arvioimaan tiedon luotettavuutta ja käyttämään lähteitä monipuolisesti. Oppilasta ohjataan käyttämään tarkoituksenmukaisesti nopeasti kehittyvää teknologiaa ja verkkoympäristöjä sekä niihin liittyviä käsitteitä ja kieltä.
Työskentelyyn sisältyy tieto- ja viestintätekniikkaa ja verkkoympäristöjä hyödyntävää vuorovaikutusta toisten oppijoiden, opettajien ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Työskentely kehittää yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Oppilasta ohjataan tunnistamaan verkkoympäristössä ilmeneviä eettisiä pulmia, kuten tietoturvaan, yksityisyyden suojaan tai emotionaaliseen turvallisuuteen liittyviä riskejä ja soveltamaan tietoturvaa vahvistavia käytäntöjä.
Oppilasta ohjataan tuntemaan tieto- ja viestintätekniikan erilaisia käyttötarkoituksia kotona, koulussa, lähiyhteisössä ja yhteiskunnassa. Oppilas harjaantuu arvioimaan tieto- ja viestintätekniikan vaikutusta omaan turvallisuuteen, ihmisten väliseen vuorovaikutukseen ja työn luonteeseen. Oppilas saa kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä kansainvälisessä vuorovaikutuksessa ja oppii ymmärtämään sen merkityksen ja mahdollisuudet globaalissa maailmassa.
Lainaus edelleen OPH:n sivuilta:

http://www.oph.fi/ops2016/perusteluonnokset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti